
O‘rmonlar ekish muammolari va Ohashi yo‘l tarmog‘ini joriy etish
Yaponiyada o‘rmonlarni ko‘paytirish hisobiga o‘rmonlarning 40% dan ortig‘i ekilgan o‘rmonlarga aylantirilgan. Biroq, yog‘och narxining pasayishi tufayli yomon boshqaruv tufayli tobora ko‘proq o‘rmonlar yaroqsiz holatda qolmoqda.
Ushbu o‘rmonlarni qayta tiklash va ulardan oqilona foydalanish uchun ishchi yo‘llarni rivojlantirish zarur. Biroq, shu paytgacha mamlakatdagi o‘rmon yo‘llarining aksariyati qimmat va tabiat bilan uyg‘un bo‘lgan beton bilan qoplangan.
Shu nuqtayi nazardan, Ohashi yo‘l tarmog‘i betondan foydalanmasdan yo‘llarni qurish usuli bo‘lib, bu tabiatga ta’sirni kamaytiradi, shu bilan birga uning buzilish ehtimolini kamaytiradi va arzon narxda qurilishi mumkin.
Kosuge Village bu usulni 2007-yilda taqdim etgan va yo‘l tarmog‘ini arzon va mustahkam saqlashga erishgan.
Kengaytirilgan suv tarqatish usuli: tabiat kuchidan foydalanish
Yo‘l tarmoqlarining Ohashi usuli tabiiy relyefni kuzatadi va uning kuchidan maksimal darajada foydalanadi. O‘qituvchi doktor Keysaburo Ohasining so‘zlariga ko‘ra, tog‘dagi eng mustahkam va barqaror joy "tepalik"dir. Shuning uchun yo‘l tarmog‘i tog‘ tizmasi (tepalik chizig‘i) gacha ko‘tariladigan va qiyaligi kichik bo‘lgan yo‘lni tanlaydi.
Doktor Ohashi, shuningdek, kuchli yomg‘ir paytida suvning qanday oqishini kuzatish muhimligi haqida gapirib, odamlar va suv to‘planganda muammolar yuzaga kelishini aytadi. Agar suv bir joyda to‘plansa, u yerni qirib, ko‘chkilarni keltirib chiqarishi mumkin, shuning uchun vodiy tomonida yo‘llar pastroq qilib loyihalashtiriladi, shunda suv oqimi tarqaladi. Bu g‘oyaga asoslangan usul "suv sepish usuli" deb yuritiladi.
Ohashi yo‘l tarmog‘ining mexanizmi va salohiyati
Ushbu yo‘l tarmog‘ining o‘ziga xos xususiyati uning oddiy va funktsional dizayni bo‘lib, u tabiiy topografiyaga ergashadi.
Asosiy yo‘l yumaloq, tekis va barqaror tizma orqali o‘tkaziladi va tizmaga cho‘zilish bilan yetib borish uchun to‘g‘nog‘ich burilishlaridan foydalanadi. U yerdan chiqqan shoxobchalar gorizontal chiziqlar bo‘ylab gorizontal holda quriladi va qiyaliklarda ham o‘pirilishga chidamli qilib loyihalanadi.
Tarmoq chiziqlari "tana" deb ataluvchi topografik barqaror hududlardan o‘tish uchun mo‘ljallangan. Bu xaritada gorizontallar biroz kengroq joylashgan nuqta bo‘lib, qiyalikdagi nisbatan tinch va xavfsiz nuqtadir.
Bunday tuzilma doktor Oxasining Osakadagi Minamikavachi okrugi, Chixaya Akasaka qishlog‘ida joylashgan Oxashiyamada ko‘p yillik tabiatni kuzatish va amaliyotining natijasidir.
Tarmoq chiziqlari "tana" deb ataluvchi topografik barqaror hududlardan o‘tish uchun mo‘ljallangan. Bu xaritada gorizontallar biroz kengroq joylashgan nuqta bo‘lib, qiyalikdagi nisbatan tinch va xavfsiz nuqtadir.
Bunday tuzilma doktor Oxasining Osakadagi Minamikavachi okrugi, Chixaya Akasaka qishlog‘ida joylashgan Oxashiyamada ko‘p yillik tabiatni kuzatish va amaliyotining natijasidir.
**************************
Ohashi uslubidagi yo‘l tarmog‘i bilan o‘rmonlarni qayta tiklash va barqaror boshqarish
Tog‘ning tik yonbag‘irlarida ishlash og‘ir va xavfli bo‘lib, bu o‘rmonning qarovsiz qolishi va tanazzulga uchrashiga sabab bo‘lgan. Kosuge qishlog‘idagi tog‘larning egalari ham yo‘lni ta’mirlashdan voz kechishdi, chunki ular yo‘lni qiyalikka qo‘yish tog‘ni yo‘q qiladi, deb hisoblashadi.
Biroq, Ohashi yo‘l tarmog‘i bilan zichligi gektariga 200 m bo‘lgan ishchi yo‘lni qurish mumkin, undan 2 tonna yuk mashinasi foydalanishi mumkin, arzon narxda. Bir kishi kesishdan tortib transportgacha hamma narsani amalga oshirishi mumkinligi sababli, bu qarigan o‘rmon xo‘jaligi sohasidagi ishchi kuchining mehnatga layoqatli yoshini ham uzaytiradi. Qishloqning 95 foizi o‘rmon bilan qoplangan Kosuge qishlog‘i uchun ushbu usulning joriy etilishi qayta tiklanish yo‘lidagi katta qadamdir.
Ohashi yo‘l tarmog‘i bilan kam xarajatli o‘rmonlarni qayta tiklash va atrof-muhitni barqaror yaxshilash
Ohashi yo‘l tarmog‘i yo‘lning kengligi 2,5 m va kesilgan balandligi 1,4 m (odam yelkasining balandligi) ga asoslangan. Yo‘lkalar tik yonbag‘irlarda qurilganligi sababli, yelkalar yaxshilab mustahkamlanishi kerak.
Shu maqsadda yo‘l poydevor sifatida xodalar yotqizilib, ularning ustiga 1 m oraliqda gorizontal yog‘ochlar qoqilib, xodalar ustma-ust qo‘yilib, tuproq ushlab qolinadi va usti tuproq bilan yopilib qotiriladi. Kosuge qishlog‘idagi odatiy o‘rmon yo‘li har bir metr uchun taxminan 250 000 iyen turadi, Ohashi yo‘l tarmog‘i esa har bir metr uchun taxminan 7000 iyen turadi. Yo‘llar ochilgach, yorug‘lik tushib, yonbag‘irlarda o‘t-o‘lanlar, nihoyat, buta va butalar o‘sib chiqadi. Bir vaqtlar sun’iy o‘rmon bo‘lgan o‘rmon asta-sekin xilma-xil ekotizimga ega boy o‘rmonga aylanmoqda.
Ohashi yo‘l tarmog‘i va tabiatni kuzatish orqali o‘rmon xo‘jaligini qayta tiklashning kelajagi
Doktor Ohashi shunday deydi: "Ichkaridagi holat har doim tashqarida paydo bo‘ladi. Tabiatni boricha ko‘ring. Agar tog‘ga qarasangiz, u yumaloq, sokin va qalin ekanini ko‘rsangiz, ichi ham barqaror. Agar tog‘ tik, o‘tkir, qiyshiq, o‘tkir, yupqa yoki buzuq bo‘lsa, beqaror va yaxshi emas," dedilar."
Kosuge qishlog‘iga tashrif buyurganida, u qayerdan o‘tkazishni hal qilish uchun yo‘l tarmog‘ini tekshirish uchun sayt bo‘ylab qayta-qayta yurdi. Uning samimiy munosabati bizni juda hayratda qoldirdi.
Daraxtlardan foydalanish suv boshidagi qishloqlarga hayotbaxshlik baxsh etishi mumkin. Biroq, shu paytgacha daraxtlar kesilganidan keyin ham ularni hududdan olib chiqishning iloji bo‘lmagani sababli ulardan foydalanilmagan. Ohashi yo‘l tarmog‘i bizga bu qiyinchiliklarni yengib o‘tish yo‘llarini ko‘rsatdi.
Umid qilamizki, bu tashabbusni o‘rmon xo‘jaliklarini qayta tiklashdan xuddi shunday voz kechgan boshqa hududlarga ham tarqatamiz va keyinchalik uni umummilliy harakatga aylantiramiz.
Yaponiyadagi namunali o‘rmon xo‘jaligi - Qishloq xo‘jaligi, o‘rmon xo‘jaligi va baliqchilik festivalida Imperator kubogi g‘olibi
Ohashiyama o‘rmon xo‘jaligi 1993-yilda Yaponiyadagi qishloq xo‘jaligi, o‘rmon xo‘jaligi va baliqchilik festivalida o‘rmon xo‘jaligidagi namunali faoliyati uchun Imperator kubogi bilan taqdirlangan.
Tabiatga boy go‘zal dengiz va tog‘lar Kaizuka
Osakadagi Kaizuka yog‘ochi Izumi-Katsuragi tog‘lari etaklaridagi 100 yillik o‘rmonlardan va milliy tabiat yodgorligi bo‘lgan buk o‘rmonlaridan olinadi.
Kaizuka Nara davridan (710-794) beri yog‘och ishlab chiqaradigan "o‘rmon mamlakati" sifatida tanilgan va oliy ruhoniy Gyoki Kinai mintaqasida 49 ta ibodatxona, shu jumladan Suima-ji ibodatxonasini qurganida, yog‘och imperator oilasi, Tachibana oilasi, Soma tog‘i domenidan berilganligi qayd etilgan.
Kaizuka, shuningdek, Katsuragi Shugendoning muqaddas joyi bo‘lib, Yaponiya merosi obyekti sifatida ro‘yxatga olingan. Ushbu loyihada ishlatilgan kedr yog‘ochi ham BUTSUNENZAN FUDOTAKI obyektlaridan biridan olingan.
O‘rmonlar loyqa qatlamlar va go‘zal dengiz muhitini yaratadi va Kaizuka qirg‘oq chizig‘i 2024-yil may oyida Osaka prefekturasida birinchi bo‘lib "Moviy bayroqli sohil" xalqaro ekologik sertifikatini oldi.
Bundan tashqari, "Dengiz va tog‘larni bog‘lovchi Kaizuka loyihasi" kelgusi avlodni tarbiyalash ustida ishlamoqda.